KAKO SMANJITI RIZIK MOŽDANOG UDARA?

mozdani image brain

Određeni način života pridonosi riziku od moždanog udara: prekomjerna tjelesna težina, neumjerenost u hrani i piću, tj. prekomjerno konzumiranje alkohola i nezdrave hrane, nedovoljna tjelesna aktivnost, stres, pušenje i konzumiranje droga. Također postoje određena zdravstvena stanja koja povisuju rizik od moždanog udara poput povišenog krvnog tlaka, šećerne bolesti (dijabetesa), visokog kolesterola i nepravilnog rada srca. 

Dob i spol također su iznimno važni čimbenici u određivanju rizika od moždanog udara. Nakon šezdesete godine života vjerojatnost za nastanak moždanog udara raste za 10% svakim sljedećim desetljećem. Prema spolu, muškarci su skloniji nastanku moždanog udara u ranijoj fazi života, dok ženama rizik od moždanog udara raste nakon menopauze. 

Za prevenciju moždanog udara jedan od najbitnijih čimbenika je brinuti o umjerenoj, pravilnoj i raznovrsnoj prehrani. U prehrani se treba izbjegavati hrana koja je ispunjena zasićenim mastima i koncentriranim šećerom, a preporučuje se prehrana ispunjena nezasićenim mastima, primjerice maslinovo ulje te mnogo voća i povrća, ali i specifično plava riba. 

Naime, nemoguće je u potpunosti biti zaštićen od moždanog udara, no prevencija je najučinkovitija za smanjenje učestalosti moždanog udara. Moždani udar prevenira se zdravom prehranom, redovitom tjelovježbom, prestankom pušenja i konzumiranja droga. Druga razina prevencije obuhvaća identificiranje osoba koje su u visokorizičnoj skupini od nastanka moždanog udara, ali i liječenje osoba koje su doživjeli moždani udar kako bi se spriječio nastanak novog udara. Ovim preventivnim mjerama uvelike se može poboljšati kvaliteta života, ali i produžiti život te smanjiti rizik od moždanog udara u budućnosti.